رفتارهاي آرام بخش در کانون گرم خانواده

نويسنده: امير ملک محمودي




رفتارهاي آرام بخش در کانون گرم خانواده (روابط زوجين)

الف)رفتارهاي مرد نسبت به زن

قبل از اين که دريچه ي قلب خود را به روي کسي بگشاييد تفاوت نگرش ها و مصلحت ها را در نظر بگيريد و يک همتاي هم کفو و شأن براي زندگي مشترک خود انتخاب نماييد.
انتخاب همسر با «تفکر» مصلحت آميزتر است، با «چشم»انتخاب نکن، که چشم ها با ما رو راست نيستند. (1)
فرزنداني در زندگي مشترک و انتخاب همسر موفق ترند که در خانواده اي متعادل و دموکراسي بزرگ شده باشند، نه در خانواده اي با فرهنگ پدرسالاري و خانواده اي که ديکتاتوري ريشه کرده باشد.
به کسي که مي خواهيد با او ازدواج کنيد لازم نيست ثابت کنيد که «ديوانه اش»هستيد، بلکه عشق اصيل و حقيقي نياز به صداقت، يکرنگي، مهرباني و قناعت و تفاهم دارد.
توقعات بي جا، تعصب هاي بي مورد، عصبيت هاي ناشناخته و هنجار هاي بيمارگونه، گاهي از ما «عاشقي»مي سازد غيرقابل تحمل! سعي کنيم انسان منطقي، با احساس، عاطفي و متعادل باشيم.
بايد دقت داشت که شکوفايي عشق در درياي «شناختن ها» و «درک کردن ها» شکل مي گيرد. پس سعي کنيد کسي را گزينش کنيد که همديگر را خوب بشناسيد و درک کنيد.
جوان در زندگي مشترک نياز به محرم رازي دارد که ملامتش نکند و گنجينه ي اسرارش باشد. سعي کنيد محرم اسرار هم بوده تا اين که دنيا زيبايي از صلح و صفا و کمال را براي خود بسازيد.
به جاي تسلط بر همسر آينده تان، دريچه اي به روح و روان او بيابيد و در قلب پاک و مهربان او نفوذ کنيد تا قلبش هميشه بعد از خدا براي شما و به ياد شما بتپد. عشق حقيقي اسرارآميز است. پس آموختن را فراموش نکنيد.
بعضي از جوان ها تا همسري انتخاب مي کنند همان ابتدا در فکر «عوض کردن» او هستند. همسرتان را همان که هست قبول کنيد، اين بزرگترين احترامي است که به او مي گذاريد و شما با رفتار خوب و شايسته ي خود مي توانيد کم کم او را از هر لحاظ (ويژگي هاي برجسته اخلاقي، پوشش کامل اسلامي، عبادت، آداب و رسوم اجتماعي و...) بسازيد، چرا که همانند، همانند مي سازد.
در کار خانه به همسرتان کمک کنيد و تابع قانون «همه کارها در منزل به عهده ي زن است» نباشيد.
سعي کنيد بيشترين دقت شما روي ويژگي هاي برجسته و ارزشمند همسرتان باشد، ديدن معايب آسان است، «تشويق» را
فراموش نکنيد که «معجزه» مي کند.
دقت داشته باشيد که مردان شايسته، با صلابت، مدير و مدبر، قدرت خود را با ظرافت خاصي در زندگي مشترک به کار مي گيرند.
زنان موجوداتي لطيف، حساس و نازک دلند، تنها آن ها قادرند. بار عظيم «عاطفه ها»را در زندگي مشترک به دوش بکشند، بيشتر درکشان کنيد و با آن ها به نرمي رفتار کنيد تا شما را معجزه گر بخوانند و خانه شما را تبديل به بهشتي سرشار از خوب و خوشي و آرامش نمايند.
گفتگوهاي عاشقانه را هر از چند گاهي با همسرتان داشته باشيد و اين هنر عشق ورزي است. ايشان را از اين نظر سيراب کنيد تا تحمل شان نسبت به سختي ها و ناملايمات اجتماعي زيادتر شود.
هر وقت همسرتان چاي و يا چيز ديگري به دستتان داد، صميمانه و با چهره اي شاد و متبسم تماشايش کنيد.
هرگز نزد همسرتان، از زنان ديگر و يا مردان ديگر تعريف نکنيد که آتش حسادت، کينه و نفرت را در او روشن و شعله ور خواهيد نمود.
هميشه عکسي دسته جمعي و زيبا را از همه فرزندانتان در کيف خود داشته باشيد.
گرچه برخي از کارهاي منزل کوچک و شايد ناچيز باشد، اما گفتن جمله ي وزين «خسته نباشيد، عزيزم!» گاهي از خريد يک قطعه جواهر گران قيمت، کارسازتر است.
زنان از مردان «خاله زنک» خوششان نمي آيد و از اين ويژگي منفي شوهر رنج برده و احساس ناراحتي و اندوه مي دهند. به صلاح نيست که مردان در جزئيات زندگي خود ديگران را دخالت کنند.
تفاهم در اثر «مذاکره» به دست مي آيد. سعي کنيد هر از چند گاهي در کانون گرم خانواده، با زباني سرشار از عشق و احساس و به دور از هر گونه توهين و تخريب، با همسر خود گفتگوي صميمي داشته باشيد و با رسيدن به تفاهم و همدلي، نهال عشق مقدس، ايثار و از خودگذشتگي و معنويت و آرامش را به درختي تنومند بدل کنيد.
تمام وقتتان را با کار پر نکنيد، وقتي مناسب براي گفتگوي با همسر و فرزندان و گردش و تفريح قرار دهند، پيشنهاد مي شود که کمي از کار دست کشيده و مرخصي گرفته و يا در ايام تعطيلات و يا هر زماني ديگر که لازم داشتيد، به گفتگوي صميمانه با همسر و فرزندان بپردازيد، و يا با آنها به گردش و تفريح رفته، روي چمن ها و يا در ساحل و يا در کنار رودخانه اي رفته و به تماشاي غروب آفتاب و پرواز پرندگان.
بهتر است هر يک از زوجين با يادگرفتن «گذشت نوبتي» همسرشان را در موضع قدرت و اعتماد به نفس قرار دهند. آدم موفق و برنده کسي است که گاهي هم بازنده باشد.
بافت شخصيتي زنان طوري است که با درد دل کردن تخليه
مي شوند.اين فرصت را براي همسرتان فراهم کنيد تا احساس سبکي و آرامش پيدا کند.
اگر همسرتان سهواً اشتباهي مرتکب شده و غيرمستقيم عذرخواهي کرد، شما او را وادار به اعتراف نکنيد و حرمت شخصيت و شأن و منزلت والاي انسان و مادري او را نگه داريد.
رابطه جنسي يک فعل و انفعال فيزيکي نيست، اين رابطه در خدمت تعالي، تکامل و بقاي نسل بشر است و در اين باره خداوند مي فرمايند:
«خداوند براي شما از جنس خودتان همسراني قرار داد؛ و از همسرانتان براي شما فرزندان و نوه هايي به وجود آورد؛ و از پاکيزه ها به شما روزي داد...» (2)
بيکاري و بطالت، افسردگي مي آورد، در فرآيند توسعه و عصر فن آوري نياز به کارکردن برخي از زنان مي باشد. بيشتر زنان نيز به خاطر «احساس رضايت و تأمين نيازهاي عاطفي و مالي» نياز به کار کردن در خود مي بينند.
در جامعه اسلامي ما هيچ گونه محدوديتي براي تحصيل و اشتغال، و حضور فعال خانم هاي محترمه با حفظ حدود اسلامي در عرصه هاي اجتماعي، فرهنگي، علمي، صنعتي و... نمي باشد.
لازم است هر يک از طرفين هنگام گزينش همسر، درباره ي وضعيت تحصيل و اشتغال او در آينده با هم به تفاهم برسند و چنان چه در آينده مشکلات شغلي براي هر يک از زوجين پيش آمده،
بهتر است همسر را در جريان گذاشته تا از راهنمايي هاي او بهره مند شوند و يا حداقل شرايط او را درک کند.
علاوه بر اين که در تنهايي از نقاط مثبت همسرتان تعريف مي کنيد، بايد در زماني که در حضور ديگران خصوصاً خانواده ي همسرتان، قرار داريد از او و شايستگي هاي او تمجيد کنيد.
به خانواده همسر خود صميمانه و صادقانه احترام بگذاريد و پاي او را از خانه پدر و مادرش نبريد، که هرگز شما را نخواهد بخشيد.
همان طوري که شما دوست داريد همسرتان به والدين و ساير بستگان و فاميل شما احترام بگذارد شما نيز بايد همين طور باشيد تا يک زندگي سرشار از دوستي و مهرباني داشته باشيد.
هرگز محبت ها و دلسوزي هاي خيرخواهانه همراه با تجربه ي والدين همسرتان را مداخله در زندگي خود تصور نکنيد و نسبت به احساس و عاطفه ي صميمي آنها ذهنيتي مثبت و نيک انديش داشته باشيد.
عذرخواهي به خاطر اشتباهي که احتمالاً کرده ايد شما را فردي بزرگ و منطقي معرفي مي کند.
هرگز خواسته هاي خود را با فرياد و پرخاش مطرح نکنيد.
کساني که از آنها انتقاد مي شود و زود برآشفته و با فرياد پرخاش مي کنند، در کودکي و نوجواني از ايشان بسيار انتقاد شده و سرکوفت خورده اند، سعي کنيد در مقابل چنين افرادي صبور، آرام بوده و شما کوتاه بياييد.
در دعواهاي خانوادگي خط و نشان نکشيد و هرگز همديگر را
تهديد نکنيد و از بيان واژه ها و جملاتي مانند:رو کم کني، خودش رفته بايد برگردد و...جداً بپرهيزيد که زندگي زيباي زوجين را ويران و متلاشي مي کند.
در دوران بارداري همسرتان، سعي کنيد محبت و احترام گذاشتن شما به ايشان چندين برابر باشد.
سختي هاي دوران بارداري همسرتان را تحمل کنيد و با ذکر فضايل و جايگاه مادران در اسلام و بيان جملات اميد دهنده، روح و روان او را آرام نماييد.
دختران جوان در اوايل ازدواج و دوران بارداري نياز عاطفي شديدي به مادران دارند، سعي کنيد زمينه اين ارتباط را هر از چند گاهي فراهم نماييد
وقتي بچه دار شديد، دايماً از او نخواهيد که مواظب بچه باشد، کمي به او توجه کنيد.
در مقابل داشتن فرزند سالم، با همه ي وجود شکرگزار خداوند سبحان باشيد و از اين که همسرتان مادر شده نيز کمال ادب و احترام را به ايشان بگذاريد تا ايشان جايگاه رفيع الهي خود را بداند؛ چرا که «مادر» اين باغبان شکوفه هاي حيات، معناگر همه ي خوبي ها، سرچشمه ي محبت، اسوه ي صبوري و ايثار و منبع سخاوت و احسان، هميشه دوست مي دارد در مدار رابطه ها، شمعِ وجودش گرمابخش حيات فرزندان و روشنگر صراط او باشد. و پيامبر اعظم (ص)چه زيبا فرموده اند که:«بهشت زير پاي مادران است.» (3)
در مقابل زحمات همسرتان، هديه اي براي او بخريد، اين کار شما او را به زندگي آرام و با معنويت دلگرم تر مي کند.
اگر همسرتان ساکت بود، پشت سر هم از او سؤال نکنيد که چرا شاداب نيستي؟
گاهي اوقات در برخي از کارهاي منزل مسؤوليت و حق انتخاب را به همسرتان بدهيد، مثلاً تعيين جنس و رنگ فرش؛ در اين صورت احساسش به شما بهتر مي شود.
نزد فرزندان با همسرتان با احترام صحبت کنيد؛ احترام به او شما را محترم تر و مهربان تر معرفي مي کند.
مشکلات شغلي تان را به خانه نياوريد و هرگز با چهره اي خسته، عبوس و افسرده وارد منزل نشويد.
زماني که مشغله کاري زيادي داريد و مجبوريد ديرتر به خانه برويد و يا در مهماني دوستانه و يا در مراسم مختلف شرکت داريد با تلفن به او اطلاع دهيد که ديرتر به منزل مي آيم و او را از نگراني راحت کنيد.
خودتان را آراسته کنيد.خانمتان دوست دارد شما را با سرو وضع مرتبي مشاهده کند.در اصلاح مو و صورت خود توجه کافي را مبذول فرماييد.همچنين به بهداشت شخصي خود شامل دوش گرفتن، مسواک زدن دندانهايتان و استفاده از عطرهاي خوشبو و پوشيدن لباس هاي مرتب و رنگ هاي شاد و آرام اهميت دهيد. براي تنوع بيشتر مي توانيد هر چند وقت يکبار عطرتان را تغيير دهيد.
وقتي از منزل قصد خارج شدن داريد.با احساسات کاملاً
صميمانه از همسر و فرزندانتان خداحافظي کنيد؛ تصور کنيد براي آخرين بار است که داريد آنها را مي بينيد.
در دوران بارداري همسرتان را درک کنيد. زنان در دوران بارداري شکل اندامشان و خلق و خوي شان دگرگون مي شود. ممکن است زودرنج، حساس، عصبي، دچار حالت تهوع، سر درد و کمر درد گردند. در اين دوران شما بايد به او آرامش و امنيت دهيد و فوق العاده در برابر او صبور و مهربان باشيد و زمينه هاي آرامش و شادي را در طول مدت بارداري همسرتان فراهم کنيد.
گاهي اوقات در يک شب مهتابي با هم قدم بزنيد و از خاطرات شيرين گذشته براي همديگر نقل کنيد.
براي همسرتان کتاب هاي مفيد و آموزنده ديني، علمي، ادبي، هنري (رمان) بخريد.
چه زيبا و نيکوست که همسران مراسم عبادي و نمازهاي روزمره را به جا آورند. همسران خوشبخت و موفق کساني هستند که با تکيه بر خدا و توکل بر او و تقوي و تعهد اخلاقي به يکديگر، با پاکي با هم نماز عشق مي خوانند و با هم به سمت خدا مي روند. روزه ي طهارت و پاکي مي گيرند و سبکبال و منزه همواره دلشان در گرو عشق الهي است.
وسايل خراب شده منزل را هر چه زودتر در فرصتي مناسب تعمير کنيد.
چقدر زيباست که اتومبيل يا قسمتي از خانه را به نام همسرتان سند بزنيد. اين کار يکي از روش هاي بيان عشق پاک و وفاداري شما به همسرتان مي باشد.
سعي کنيد روحيه ي مردانه خودتان را پرورش دهيد. در اوقات فراغت به ورزش هايي مانند وزنه برداري، نرم دويدن، دوچرخه سواري، کوهنوردي، شنا بپردازيد. مواظب باشيد که زندگيتان بيش از حد راحت نباشد. گاه صبح ها زودتر از خواب و در مواقعي شب ها ديرتر بخوابيد تا کمي ذهن و جسمتان زير فشار قرار گيرد.باغباني کنيد و به پرورش گل و گياه بپردازيد.
در هنگام سفر براي لباس پوشيدن همسرتان زمان کافي در نظر بگيريد و اين قدر بوق نزنيد.
بعضي از آقايان در هنگام سفر سريع لباس مي پوشند و بلافاصله سوار ماشين مي شوند و مرتب بوق مي زنند که خانمشان از خانه بيرون بيايد و سوار ماشين شود. ممکن است سر همين مسأله به اين کوچکي يک جار و جنجال به پا کنند که چرا اين قدر معطل مي کني.خانم هاي محترم علاوه بر پوشيدن لباس خود، بايد لباس هاي بچه ها را نيز آماده کنند. همچنين خانم ها در اين لحظات مراقب هستند که شيرهاي گاز باز نباشند، و از نظر ايمني (بستن در و پنجره ها و...) سيستم خانه را چک مي کنند، لذا بهتر است در هنگام سفر براي لباس پوشيدن همسرتان زماني کافي در نظر بگيريد تا کوچکترين ناراحتي ايجاد نگردد.
در هنگام سفر چمدان ها را شما حمل کنيد و در اتومبيل بگذاريد، به خاطر اين که شما قدرتمند هستيد.

ب)رفتارهاي زن نسبت به مرد

اگر مي خواهيد براي کاري از روزنامه ها و مجلات گذشته استفاده کنيد، قبلاً با همسر خود هماهنگ کنيد.
درباره ي خواستگاران قبلي خود، زياد با او صحيت نکنيد وهرگز به او نگوييد که خواستگاران زيادي داشته ايد.
وقتي با همسر خود به مهماني مي رويد، هميشه با او باشيد و سعي کنيد از خوبي هاي همسر خود نزد خانواده اش تعريف کنيد.
هرگاه اتفاقي براي شما پيش آمده، در صورت لزوم در فرصتي مناسب ماجرا را براي او بگوييد، تا او بتواند احساس شما را درک کند و با همدردي و مشاوره خود، آرامش واقعي شما را بازگرداند.
وقتي همسر شما در حال انجام کاري است او را تنها بگذاريد، مگر زماني که از شما کمک مي خواهد.
هنگامي که با همسر خود به رستوران يا شيريني سرايي مي رويد، به او نگوييد که سيريد و يا از اين مکان و يا فلان غذا خوشتان نمي آيد، بلکه به او فرصت بدهيد که شما را خوشحال کند.
وقتي او در حال رانندگي است، از رعايت کردن اصول و قواعد رانندگي او تعريف کنيد و به او بگوييد راننده خوبي است.
خوردني ها و غذاهاي مورد علاقه ي همسرتان را هميشه تهيه نماييد.
با رفتار خود به همسرتان بفهمانيد که در بحراني ترين لحظات زندگي يار و ياور او هستيد و دريابد که روي حرف و عمل شما مي تواند حساب کند.
اگر همسرتان مي خواست مطلبي را از کتاب، مجله و يا روزنامه اي برايتان بخواند، با دقت به او گوش فرا دهيد.
گاهي اوقات با همسر خود، برنامه پياده روي يا کوهپيمايي را داشته باشيد.
ممکن است همسر شما هميشه حالات روحي خود را توضيح ندهد پس از او نپرسيد که چه شده است؟
قبل از اين که براي خريد به فروشگاه برويد، از او بپرسيد که آيا چيزي لازم دارد يا نه.
خوشحالي زن موجب سرشاري و مسرت شوهر مي شود؛ با رفتار و اخلاق بانشاط خود باعث خوشحالي او شويد.
صورت حساب مخارجي را که کرده ايد، در اختيار همسرتان قرار دهيد. و از خرج هاي اضافي و تشريفاتي جداً خودداري نماييد.
گاهي اوقات به محل کار همسرتان تلفن بزنيد و صميمانه با او احوال پرسي کنيد.
هيچ گاه، نامه اي را که به همسرتان مربوط مي شود، بدون اجازه و هماهنگي با او باز نکنيد.
هرگز به همسرتان نگوييد که موهايش ريخته و يا سفيد شده اند و صورت او چروک برداشته است.
سعي کنيد گاهي اوقات بدون بچه ها با همسرتان به مهماني، گردش و يا مسافرت هاي برون شهري برويد.
به ياد داشته باشيد که «عشق و محبت»شما در طول زندگي مشترک، هميشه نياز به مراقبت دارد و بايد مراقب حساسيت هاي همديگر باشيد.
مهم نيست که در زندگي مشترک چه کسي «تقصير» کرده است، مهم آن است که شما نگوييد که من هيچ وقت مقصر نيستم.
از کارها و محبت هاي کوچک و بزرگي که همسرتان براي شما انجام مي دهد، صميمانه تشکر و قدرداني کنيد، فکر نکنيد که اين کارها وظيفه ي اوست.
هرگز بچه ها را به وسيله اين جملات تهديد نکنيد:«اگر پدرت به منزل آمد!»
هر چند وقت يک بار به همسرتان بگوييد که:«خيلي او را دوست داريد» چرا که پيامبر اعظم (ص) چنين زيبا فرموده اند:«اين گفتار شوهر به همسرش که «من تو را دوست دارم» هرگز از قلب زن بيرون رفتني نيست.» (4)
با هم و در کنار هم باشيد و از با هم بودن لذت ببريد، ولي اگر همسرتان خواست تنها باشد اين فرصت را براي آسايش و آرامش او فراهم آوريد.
اگر ماشين همسرتان را شستيد و آن را کاملاً تميز و مرتب نموديد، مطمئن باشيد که از احترام شما نزد او چيزي کم نخواهد شد، بلکه اين کار نشانه ي عشق و علاقه ي شما به اوست.
به اعتقادات او و باورهاي دروني همسر خود احترام بگذاريد و هرگز افکار و عقايدش را به تمسخر نگيريد.
سعي کنيد روز پدر، با بهترين هنرنمايي خود از قبيل «نظافت و مرتب کردن خانه، پخت غذاي مناسب، خريد گل و کادو و...» يک
روز به ياد ماندني و فرح بخش براي همسر و فرزندان باشد.
يک هنرنمايي «ناز و نوازش صميمانه»گرمي بخش يک روز همسرتان مي تواند باشد.
هنگامي که با افکار، عقايد، رفتار و کردار پدرو مادر همسرتان موافق نيستيد، لازم نيست به آنها توهين کنيد و ايشان را «اُمّل» معرفي نماييد.
به فرزندان خود ياد دهيد که چگونه به پدر خود احترام بگذارند و از زحمات او قدرداني نمايند.
اگر براي يک بار به همسرتان بگوييد: «تو آن مردي نبودي که من آرزويش را داشتم»، بايد بدانيد روح او را براي هميشه آزرده خواهيد کرد و او هيچ وقت شما را نخواهد بخشيد.
زيباترين و با ارزشمندترين دقايق روز هنگامي است که از خواب بيدار مي شويد و يکديگر را مي بينيد، با گفتن واژه ي زيباي «سلام» و چهره ي شاد و متبسم، روز فرح بخش و زيبايي را براي خود رقم زده و ارزش اين لحظات طلايي را بدانيد.
هنر عشق ورزيدن را خوب بياموزيد تا زندگي شما زيبايي و شاداش را هرگز از دست ندهد.
وقتي همسرتان سرگرم تماشاي برنامه ي تلويزيوني مورد علاقه اش مي باشد، از او نخواهيد که براي خريد، بيرون برود.
روزهاي تعطيل غذاهاي مناسب تهيه کنيد و با جمع خانواده به آغوش طبيعت برويد.
اگر به اشتباه خود اعتراف کنيد، ارزش شما نزد همسرتان زياد
مي شود و اين کار نشانه ادب، فهم و درک بالا، شعور، گذشت و فداکاري، عشق و ايثار و محبت شما نسبت به اوست.
هنگامي که همسرتان داستان يا مطلبي را در جمعي بيان مي کند، به او اجازه دهيد که خودش آن را به پايان برساند، نه شما.
در کنار همسر مهربان و فرزندان دلبندتان عکس دسته جمعي زيبايي بگيريد و بگذاريد همسرتان اين عکس خانوادگي را در کيف جيبي خودش بگذارد.
با همسرتان مثل مادرش صحبت نکنيد.
رازهاي همسرتان را هيچ گاه به کسي ـ حتي پدر و مادرتان ـ نگوييد؛ آن رازها تنها براي گوش هاي شما هستند.
گاهي به همسرتان بگوييد که اگر او نبود هرگز شما کامل نبوديد و او مکمل و سکوي پرتاب شما به سوي کمالات و خوشبختي است.
هنگامي که با مشکلي مواجه مي شويد، نظر همسرتان را بپرسيد.
سعي کنيد به خانواده همسرتان عادت نماييد.
اگر همسرتان به بچه ها در فضاي گرم و صميمي خانواده مشغول بازي کردن است، شما هم به آنها ملحق شويد و مطمئن باشيد که لذت و زيبايي اين حرکات هرگز از ذهن فرزندان شما بيرون نخواهد رفت و روح اعتماد به نفس و بالندگي و پويايي را در آنها مضاعف خواهد نمود.
اين را بدانيد که تنها بيان کردن مسأله اي درست در مکاني
درست هنر نيست، بلکه خودداري از بيان مطالب مسأله ساز در موقعيت هاي نادرست، هنر است.
اگر همسرتان براي شما يک شاخه گل رز هديه داد، به او بگوييد که من اين شاخه گل را به يک دنيا طلا و جواهرات ترجيح مي دهم.
سعي کنيد هميشه عطر مورد علاقه ي همسرتان را در منزل استفاده کنيد.
اگر همسر شما سيگاري است، با روش هاي محبت آميز و حفظ حرمت و شخصيت ايشان، او را تشويق به ترک آن کنيد.
وقتي راجع به همسرتان صحبت مي کنيد، به او شخصيت دهيد و کمالات و خوبي هاي اورا بيان نموده و هرگز او را کوچک و تخريب نکنيد.
اگر از دوستان همسرتان انتظار داريد، با رعايت حساسيت هايش و حفظ حرمت ديگران، علتش را صادقانه، منطقي و با لساني لين و آرام به او بگوييد.
هنگامي که همسرتان مشغول شنيدن داستاني يا ديدن فيلمي است،به او آخر داستان را نگوييد.
از نظر فيزيکي، احساسي و عاطفي، خوب از خودتان مراقبت کنيد و سعي کنيد در کانون گرم خانواده، با پوشيدن بهترين لباس ها و حفظ روحيه اي شاد و باطراوت، فضاي خانه را سرشار از عشق، زيبايي و آرامش نماييد.
هنگامي که همسرتان مشغول تعمير برخي از وسايل منزل
است، کاري کنيد که او ارزش کار خودش را بداند.
يک کلمه ي محبت آميز مي تواند سه ماه زمستان را گرم کند. سعي کنيد هر از چند گاهي از زيباترين جملات طيب و فرح بخش، استفاده نماييد. (5)
يک دسته از کليدهاي منزل، ماشين و...را به طور اضافي تهيه کنيد و آن ها را در جاي امني بگذاريد.
هميشه پشتيبان همسر خود باشيد و مطمئن باشيد پشت سر هر مرد موفقي زن شايسته، مهربان، فداکار و لايقي قرار گرفته است.
يک همسر خوب «صداي قلب»همسرش را مي شنود و به احساسات او بهاء مي دهد.
سالگرد ازدواج، يادآوري عشق، اطمينان، مشارکت، بردباري، صفا، صميميت و يکرنگي است.اين روز فرخنده را فراموش نکنيد ولو با هديه کردن يک شاخه گل سرخ.
وقتي مشغول راز و نياز با خدا و توسل به اهل بيت (ع) هستيد، همسر و فرزندانتان را به ياد داشته باشيد و براي خوشبختي و عاقبت به خيري آنها دعا کنيد.
زماني که همسرتان بيمار است، خيلي به شما احتياج دارد، يادتان باشد علاوه بر دعاي خير براي شفاي او و دادن روحيه
سلامت و شادابي به او، دواهاي ايشان را به موقع بدهيد.
اگر شما هم کار مي کنيد در مخارج خانه، خود را شريک بدانيد.
همسرتان را به داشتن يک سرگرمي سالم و مناسب، در اوقات بيکاري تشويق کنيد.
هنگامي که قرار است بهترين برنامه ي تلويزيوني مورد علاقه همسرتان پخش شود، به او يادآوري کنيد.
براي همسرتان وسايل ارزان و بي اهميت نخريد.
با همسرتان زياد بخنديد، اين مسأله باعث مي شود که علاوه بر حفظ روحيه شاد، از بعضي لحظات به راحتي بگذريد.
به ويژگي ها و شايستگي هاي همسرتان توجه کنيد اغلب مردان دوست دارند که از مردانگي آنها تعريف و تمجيد شود. به او بگوييد که چه همسر با قدرت و خوبي داريد و از اين که همسر شماست بي نهايت خوشحال و چقدر خوش اقباليد.
همسرتان را بابت کارهايي که انجام مي دهد تحسين کنيد و از او قدرداني و تشکر نماييد.
اگر شاغل هستيد هيچ وقت استطاعت مالي خود را به رخ شوهر نکشيد. سعي کنيد او را در مسايل اقتصادي ياري کنيد.
هرگز وضعيت مادي ديگران را به رخ او نکشيد. و تلاش و کوشش او را براي چرخاندن يک زندگي شرافتمندانه تحسين کنيد و حس بالندگي را در او به وجود آوريد.و با دادن روحيه اعتماد به نفس به او، قوه ي خلاقيت و کارآفريني او را مضاعف نماييد.
از مشاوره در مورد مشکلات و گرفتاري هاي اجتماعي زندگي تان با هر کس جداً خودداري کنيد وراز دل خود را با همگان در ميان نگذاريد و بهتر است خودتان راه حلي براي امور زندگي پيدا کنيد و يا با افراد روان شناس و برجسته گفتگو نماييد.
هرگاه شوهرتان دير به منزل مي آيد و از او نپرسيد که کجا بوده است و او را مورد سؤال پي در پي قرار ندهيد.
هرگز در مورد خواستگاران قبلي خودتان با همسرتان صحبت نکنيد و از ابراز علاقه، دوست داشتن آنان و مقايسه آنها با او به هيچ وجه سخني بر زبان نرانيد.
در حضور شوهرتان، نکات برجسته و مثبت اقوامش را بيان کنيد و به آنها احترام بگذاريد.
خوبي ها و شايستگي هاي شوهرتان را نزد اقوام و فاميل خود و ايشان بيان نماييد و او را با القاب زيبا صدا بزنيد.
شوهرتان را در رسيدگي و کمک به والدين و خانواده اش تشويق کنيد و به او بگوييد چقدر خوشحال مي شوم وقتي که مي بينم در امور مختلف پدر و مادرت کمک مي کني.خودتان نيز مي توانيد هداياي مناسبي براي خانواده همسرتان تهيه نموده و به مناسبت هاي ويژه در کمال ادب و احترام به آنها تقديم نماييد.
با خانم هاي موفق و برجسته معاشرت داشته باشيد و از شيوه ي صحيح وعالي همسرداري و اعمال ايشان، الگوبرداري کنيد و مطمئن باشيد که در چنين حالتي مي توانيد به اهداف خوب خود برسيد.
به سلامتي و زيبايي اندام و پوست خود اهميت دهيد.
با مراجعه ي به يک پزشک متخصص،رژيم غذايي داشته باشيد و از خوردن بيش از حد چربي ها و شيريني ها جداً بپرهيزيد و سعي کنيد حتماً پياده روي و ورزش مناسب داشته باشيد و از کرم هاي ضدآفتاب استفاده کنيد.
زيباترين لباس ها را در منزل و براي شوهرتان بپوشيد. بدترين صحنه اين است که خانم با لباسي نامرتب و موهايي شبيه سيم ظرفشويي و ژوليده و دهاني بدبو و مسواک نزده در برابر شوهرش ظاهر شود. متأسفانه تعجب آور است که چرا بعضي از خانم ها فقط خودشان را در مهماني ها براي افراد نامحرم و غريبه آرايش مي کنند!زيباتر آن است که بهترين آرايش ها و لباس هايتان را فقط در منزل براي همسرتان بکار ببريد.

رازهاي يک خانواده خوشبخت

چند رهنمود براي داشتن يک زندگي سالم:

توافق کنيد که به احساسات يکديگر توجه داشته باشيد حتي اگر با اين احساسات موافق هم نباشيد.
يکديگر را بدون قيد و شرط دوست بداريد و مسؤوليت حل اختلافاتتان را به عهده بگيريد.
تمام عوامل ايجاد اختلاف را پيش از آن که با همسرتان مطرح کنيد در نظر بگيريد.
اختلافات را در همان لحظه به پايان برسانيد و محدودش کنيد. قصور و ناکامي هاي گذشته را پيش نکشيد، چرا که خطاهاي گذشته احتمالاً قبلاً مورد بخشش واقع شده اند.
تکيه کلام هاي زير را در گفتارتان حذف کنيد:«تو بايد که»، «تو نبايد که»، «تو هرگز»، «تو هميشه»، «من نمي توانم که».
وقتي جر و بحث مي کنيد بحث را معطوف به مسئله اي سازيد که محور اختلاف شماست.
به جاي حمله به يکديگر روي مطلب مورد اختلاف خود تمرکز کنيد.
از همسرتان بخواهيد که زماني را صرف فکر کردن براي حل اختلاف مورد نظر کند.
هرگز به شخصيت همسرتان توهين نکنيد.
اگر چه همسرتان هميشه بر حق نيست اما او را عاملي الهي به حساب بياوريد که در زندگي شما زحمت مي کشد.
هرگز در مورد آن چه که همسرتان انجام مي دهد اظهار نظر نکنيد مگر آن که خودش از شما بخواهد، ولي ترجيحاً در مورد ابراز عقيده نسبت به کاري که مي کند طاقت بياوريد.
سعي نکنيد که فکر همسرتان را بخوانيد اگر مطمئن نيستيد که منظورش از گفتن آن مطلب چه بوده از او توضيح بخواهيد. به خاطر داشته باشيد که حل اختلاف، مهمترين هدف است نه آن که کسي برنده و کسي بازنده است. اگر اختلاف حل شود هر دو نفر شما برنده هستيد. شما در يک تيم هستيد، نه دو تيم مخالف و رقيب.
خود را به اين رهنمودها متعهد سازيد و به دقت بياموزيد که تمرين کنيد تا در اختلافات زناشويي به عدالت رفتار کنيد با يکديگر به توافق برسيد. تا زماني که يکي از شما دو نفر ناخواسته و يا به طور
عمد در رعايت اين رهنمودها کوتاهي کند خطايش را به او گوشزد کنيد، حتي به خاطر هر خطايي که مي کنيد مقداري پول به صورت جريمه بپردازيد.

وظايف مشترک زوجين نسبت به يکديگر

هر يک از زن و شوهر بايد با مهرباني به صحبت هاي همديگر گوش دهند و وقتي با هم صحبت مي کنند، از انجام کارهايي مانند:مطالعه مجله يا روزنامه، تماشاي تلويزيون، صحبت کردن با تلفن و... پرهيز نمايند و همه ي توجه خود را به همسر معطوف نمايند.
هر يک از زوجين هنگام گوش دادن به سخن ديگري، بهتر است با تکان دادن سر و يا با بيان کلماتي مانند:چه جالب، عاليه، درسته، احسن و... به او نشان دهد که صحبت ايشان براي وي جالب است.
به کار بردن کلمات و واژه اي زيبا، جذاب، آهنگين. هرگز در برخورد با همسر چهره ي شاد و خندان و به کار بردن واژه ها و کلمات زيبا، جذاب، و آهنگين و تماس چشمي را فراموش نکنيد.
گاهي اوقات همسر شما نياز به آرامش دارد و حوصله ي صحبت کردن ندارد، در چنين لحظاتي او را به سخن وادار نکنيد، بگذاريد در فرصت مناسبي حرفهايش را با ما در ميان بگذارد.
هرگز در ميان جمع از نقاط ضعف و مشکلات همسرتان حرفي مطرح نکنيد، زيرا عمل شما روح لطيف او را خواهد آزرد و به شخصيت او توهين مي شود.
اگر همسرتان اشتباهي مرتکب شده، او را سرزنش نکنيد و با بيان واژه هاي مخرب مانند:نالايق، احمق، بي شعور و بي کفايت او را آزار ندهيد.
اگر همسرتان خسته است به او پيشنهاد دهيد که برايش فنجاني چاي، شربت يا آب تدارک ببينيد.
بهتر است برخي خريدها مانند: مواد غذايي، پوشاک و لوازم خانگي را با هم از سوپر مارکت ها و فروشگاه هاي بزرگ انجام دهيد.
هرگز براي انجام کاري، توسط همسرتان، از کلمه ي «بايد» استفاده نکنيد، زيرا او چنين مي پندارد که شما بر او سلطنت کرده و به او دستور مي دهيد. مي توانيد به جاي واژه هاي آمرانه و دستوري، از جملاتي چون، «اگر ممکن است»، «خواهش مي کنم»، «خوشحال مي شوم که...» استفاده کنيد. و مهمتر اين که در مقابل انجام کارها تشکر و قدرداني را از همديگر فراموش نکنيد.
از حالت چهره و کيفيت لباس پوشيدن و طرز صحبت کردن همسرتان تعريف کنيد.
به مناسبت هاي ويژه و هر از چند گاهي بدون دليل مشخص، به همسرتان تک شاخه گل سرخي هديه بدهيد.
در حضور جمع خانوادگي و آشنايان از محاسن، فضايل، و کلمات و خوبي هاي همسرتان تعريف نموده و به او محبت کنيد.
گفتن جمله ي بسيار زيباي «تو را دوست دارم»را هر از چندگاهي به همسرتان بگوييد.
گاهي اوقات از محل کارتان به او زنگ بزنيد و حالش را
بپرسيد، اگر اتفاق جالب و زيبايي افتاده آن را با ايشان در ميان بگذاريد.
اگر مي بينيد در مسافرت برون شهري و يا وقتي که در داخل شهر هستيد دير به منزل مي رسيد، به همسرتان تلفن کنيد و ديرآمدنتان را اطلاع دهيد و ايشان را از نگراني احتمالي رها سازيد.
در جمع هاي خانوادگي و فاميلي به جاي ديگري بيشتر به همسر و فرزندانتان توجه کنيد.
در کيف خود عکسي از همسرتان نگه داريد و هر از چند گاهي اين عکس را با عکس هاي جديدتري عوض کنيد تا بداند در نبود او دوستدار او و به يادش هستيد.
به مناسبت هاي ويژه مانند: روز تولد، سالگرد ازدواج و... براي همسر، مطلبي ادبي و در قالب جملاتي کوتاه، زيبا، جذاب و کاربردي مثل: «با تو احساس آرامش و خوشبختي مي کنم»، «هر چه دارم از توست»، «تو بهترين همسر دنيا هستي» و... بنويسيد.
اگر کسي براي همسرتان پيام تلفني گذاشته آن را خوش خط بنويسيد و با دقت برايش بخوانيد.
هنگام ورود همسرتان به منزل، با چهره اي شاد و خندان به استقبال او برويد و در را برايش باز کنيد و در حمل وسايل به او کمک نماييد.
وقتي همسرتان کاري براي شما انجام مي دهد، صميمانه و با بيان جملاتي زيبا از او قدرداني و تشکر نماييد.
اگر همسرتان بيمار شد از او مراقبت نماييد و چنان چه به محل
کارتان مي رويد در طول روز از طريق تلفن جوياي حال او شويد و به او روحيه بدهيد.
به کارهايي که همسرتان شبانه روز انجام مي دهد علاقه نشان دهيد و قدرداني کنيد.
هميشه سعي کنيد زيباترين لحظات زندگي شما «هنگام خداحافظي با همسر و هنگام ورود او به منزل» باشد.
گاهي اوقات به همراه همسر و فرزندانتان پياده روي کنيد و با جمع صميمي خانواده به پارک، طبيعت و پيک نيک برويد.
در همه ي امور مشترک از همسرتان نظرخواهي کنيد و به نظر او اهميت دهيد.
به همسرتان بگوييد وقتي در مسافرت هستيد، هميشه به يادش هستيد.
براي مسافرت خانوادگي از قبل برنامه ريزي کنيد تا نزديک مسافرت او مجبور نباشيد با عجله کار کنيد.
براي بيرون رفتن از منزل به همسرتان فرصت دهيد تا بتواند لباسش را بپوشد و وقتي به عللي مانند پوشانيدن لباس بچه ها و غيره دير مي کند او را درک کنيد و هرگز او را سرزنش نکنيد.
در مسافرت هاي درون شهري و برون شهري اگر با وسيله ي نقليه خودتان هستيد، به همسرتان با زباني نرم و محترمانه يادآوري کنيد که آرام براند و نکات ايمني رانندگي را رعايت نموده و به قوانين راهنمايي و رانندگي احترام بگذارد.
در مسافرت هاي خانوادگي به اماکن ديدني و فرهنگي محل مورد نظر برويد.
با جمع خانواده به مراکز فرهنگي، خصوصاً نمايشگاه هاي کتاب برويد، و با حوصله کتاب ها را ببينيد و با توجه به علاقه ي خود، همسر و فرزندان، کتاب هاي مورد نياز هر يک از اعضاي خانواده را خريداري نماييد. زيرا کتاب بهترين دوست و به فرموده ي امام علي (ع) «کسي که با کتاب ها خود را آرامش دهد، هيچ آرامشي را از دست ندهد.» (6)
اتاق خواب را نظافت، تخت خواب را مرتب و ساعت و محل خواب فرزندان را تنظيم و کنترل کنيد و سعي شود زوجين هم زمان به رختخواب بروند.
از نظم و زيبايي منزل و اتاق خواب و جمال و زيبايي همسرتان تعريف کنيد.
بعد از دوش گرفتن کف حمام را تميز و خشک کنيد و نظافت را در منزل رعايت کنيد.قبل از خواب بهتر است نظافت کرده، وضو بگيريد و خود را معطر سازيد.
در شستن و نظافت داخل اتومبيل به همسرتان کمک کنيد.
از لحظه لحظه عمرتان بهره مند شويد و امروز را از دست ندهيد.

پي نوشت :

1-جهت مطالعه بيشتر در اين زمينه رجوع شود به کتاب «راهنماي ازدواج» اثر همين مؤلف مراجعه نماييد.
2-سوره نحل، آيه 72.
3-نهج الفصاحه، ح1328.
4-وسايل الشيعه، ج14، ص10، ح9.
5-مانند عزيزم، مهربان، خوب ترين، بانو، خانم، لايق، مايه ي فخر و مباهات، زيباترين، بهترين، و... .
6-غرر الحکم، ح9948؛ ميزان الحکمه، ح17314.

منبع: کتاب راهنماي خانواده